V dňoch 21. a 22. apríla 2025 vzbudilo lietadlo s nezvyčajným volacím znakom WELCOME pozornosť leteckých nadšencov a analytikov, keď sa objavilo na radaroch nad západnou Ukrajinou, konkrétne v okolí Lvova. Tento neidentifikovaný stroj, ktorý sa spočiatku javil ako záhada, vyvolal špekulácie o svojom pôvode a účele. Po bližšom preskúmaní sa však ukazuje, že ide o rutinnú, no strategicky významnú operáciu ukrajinského vojenského letectva. Čo vieme o týchto letoch a prečo sú dôležité pre ukrajinskú leteckú infraštruktúru?
Identifikácia lietadla
Podľa dostupných informácií, vrátane údajov zo sledovacích platforiem ako Flightradar24, bolo lietadlo pôvodne zaznamenané bez jasnej identifikácie. Po analýze letových vzorcov a vyjadreniach odborníkov, ako je ukrajinský letecký expert Sergej Žyrokhov, sa zdá, že ide o Antonov An-26RT, transportné lietadlo ukrajinského vojenského letectva. Tento robustný stroj, navrhnutý ešte v sovietskej ére, je známy svojou všestrannosťou a využíva sa na rôzne úlohy – od logistiky až po špecializované operácie, akými sú kalibračné lety.
Volací znak WELCOME je nezvyčajný a mohol byť zvolený ako symbolický odkaz na snahu Ukrajiny o návrat k normálnej leteckej prevádzke. Hoci presné sériové číslo lietadla nie je verejne potvrdené, letové dáta naznačujú, že stroj operoval vo výškach 5 000 až 10 000 stôp, čo je typické pre kalibračné misie.
Účel letov
Hlavným cieľom letov bolo pravdepodobne testovanie a kalibrácia navigačných systémov letiska vo Lvove. Tieto operácie sú kľúčové pre zabezpečenie presnosti a bezpečnosti leteckej navigácie, najmä pri zariadeniach ako ILS (Instrument Landing System) alebo VOR (VHF Omnidirectional Range). Podľa Žyrochova, citovaného v The New Voice of Ukraine, môžu lety súvisieť s nepotvrdenými plánmi na obnovenie komerčných letov z lvovského letiska, ktoré bolo od začiatku ruskej invázie v roku 2022 uzavreté pre civilnú dopravu.
Kalibračné lety vyžadujú presné manévre v blízkosti letiska, často v opakovaných preletoch nad pristávacou dráhou. Tieto operácie sú technicky náročné a zvyčajne ich vykonávajú špecializované posádky, čo vysvetľuje použitie vojenského lietadla, ako je An-26RT, namiesto civilného stroja.

Špekulácie o Švédskom spojení
Počiatočná absencia informácií o lietadle viedla k špekuláciám, že by mohlo ísť o švédske radarové lietadlo Saab 340 AEW&C (ASC 890). Tieto domnienky boli podporené nedávnym oznámením Švédska, že poskytne Ukrajine dva takéto stroje ako súčasť vojenskej pomoci. Saab 340 AEW&C je vybavený pokročilým radarom Erieye, ktorý dokáže detegovať ciele na veľké vzdialenosti, a jeho prítomnosť by mohla byť strategickým posilnením ukrajinských vzdušných síl.
Sergej Žyrokhov však tieto špekulácie vyvrátil, zdôrazňujúc, že letové vzorce a charakteristiky zodpovedajú skôr ukrajinskému An-26RT než švédskemu radarovému lietadlu. Navyše, Saab 340 AEW&C by pravdepodobne operoval vo vyšších výškach a s inými letovými profilmi, typickými pre misie vzdušného dozoru.
Význam pre Ukrajinu
Kalibračné lety nad Lvovom nie sú len technickou záležitosťou – majú hlbší strategický a symbolický význam. Obnovenie komerčných letov, hoci zatiaľ nepotvrdené, by bolo významným krokom k normalizácii života na západe Ukrajiny, ktorý je relatívne menej zasiahnutý konfliktom. Letisko vo Lvove by mohlo slúžiť ako kľúčový uzol pre humanitárnu pomoc, medzinárodné lety či repatriáciu občanov.
Tieto operácie zároveň demonštrujú odolnosť ukrajinského letectva, ktoré dokáže vykonávať zložité misie aj v čase vojny. Použitie domáceho lietadla, ako je An-26RT, podčiarkuje sebestačnosť Ukrajiny v oblasti leteckej techniky, hoci podpora spojencov, ako je Švédsko, zostáva kľúčová pre posilnenie jej obranných kapacít.